ROZWÓJ OSOBISTY | PRAKTYCZNA PSYCHOLOGIA | RELACJE MIĘDZYLUDZKIE



Asertywność to umiejętność mówienia „nie” w uprzejmy, a jednocześnie stanowczy sposób. Osoba asertywna wyraża własne myśli, emocje oraz poglądy, zachowując własne granice i szanując granice innych ludzi. Można to robić na wiele sposobów – w tym wpisie dowiesz się 3 technikach asertywności, które łatwo zapamiętać.




Opór przed zmianą to coś, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Jeśli nie masz motywacji do zmian lub tracisz energię akurat wtedy, kiedy masz zacząć działać w kierunku swoich celów – prawdopodobnie zmagasz się z jakąś psychologiczną blokadą. Jaką dokładnie i co możesz z tym zrobić? To ważne pytania.




Co czwarty człowiek przynajmniej raz w swoim życiu doświadcza poważnego kryzysu psychicznego. Większość z nas co jakiś czas przeżywa zaś emocjonalny „dołek”.




Czy nieustannie zmagasz się z trudnymi, bolesnymi myślami i uczuciami? Czy z całych sił próbujesz się ich pozbyć lub ich uniknąć? Jeśli tak, to zdecydowanie nie jesteś sam!




Samoopieka to wszystkie działania, które skupiają się na tym, abyśmy mogli utrzymać zdrowie, energię i dobre samopoczucie. Nauka potwierdza, że to coś, czego nie warto bagatelizować.




Lęk przed koronawirusem to coś, z czym zmaga się obecnie wiele ludzi na świecie. I to nie jest tak, że nie mamy prawa odczuwać lęku, bo pełni on swoją funkcję i jest potrzebny. Problem pojawia się, gdy zamartwiamy się na próżno i nadmiernie – tracąc swoją energię, zdrowie i dobre samopoczucie.




Jeśli widzisz przyszłość w czarnych barwach, wyobrażając sobie często najbardziej pesymistyczne scenariusze nadchodzących zdarzeń, prawdopodobnie masz tendencję do katastrofizacji. Katastrofizacja to zniekształcenie poznawcze, które charakteryzuje się wyolbrzymionym lub irracjonalnym wzorcem myślenia, który może wpływać negatywnie na Twoje samopoczucie, motywację i osiąganie celów.




Marnowanie czasu na bezproduktywne czynności może oddalać nas od realizacji życiowych celów, a tym samym budzić nieprzyjemne emocje, takie jak frustracja, poczucie winy, wstyd i lęk. Aby lepiej wykorzystać swój czas, musisz uświadomić sobie, na co tak naprawdę go przeznaczasz, a później zadbać o organizację i plan.




Psychologia społeczna wyraźnie wskazuje: jesteśmy kiepscy w realizowaniu postanowień noworocznych. W badaniu, w którym wzięło udział 3 tysiące osób, tylko 12% osiągnęło swoje noworoczne cele. Co możemy zrobić, aby ta statystyka uległa zmianie? Oto garść praktycznych wskazówek.




Słuchałem niedawno wywiadu z Robertem Rutkowskim, cenionym psychoterapeutą. Mówił o zdradzie i mechanizmach związanych z rozstaniem. W tym wpisie podzielę się moimi przemyśleniami na ten temat.