ROZWÓJ OSOBISTY | PRAKTYCZNA PSYCHOLOGIA | RELACJE MIĘDZYLUDZKIE



Nadmierna konsumpcja mediów, które w obecnym czasie są wyjątkowo dramatyczne i budzą poczucie zagrożenia, może destrukcyjnie wpływać na nasze zdrowie psychiczne. Jeśli całymi dniami słuchasz wiadomości, możesz doświadczać tzn. przeciążenia poznawczego.

Rola higieny psychicznej w stresujących czasach

Czy jesteś zmęczony negatywnymi informacjami ze świata? Ja byłem, na szczęście szybko to zmieniłem, gdy tylko to do mnie dotarło. Zauważyłem, że większość moich klientów/pacjentów, którzy na bieżąco śledzą wiadomości, ma obniżoną odporność psychologiczną – na co dzień doświadczając masywnego lęku, rozdrażnienia i braku motywacji.

Nic dziwnego – komunikaty w radiu, telewizji bądź internecie łączy jedna rzecz: NEGATYWIZM.

Niemal wszystkie informacje o obecnej pandemii, strajkach i gospodarce mają skrajnie katastroficzny wydźwięk.

Jeśli będziemy bez przerwy konsumować tego rodzaju wiadomości, szybko okaże się, że się od nich uzależniliśmy – czując potrzebę bycia “na bieżąco” z każdą informacją.

Zjawisko przeciążenia poznawczego (informacyjnego)

Tendencja do ciągłego sprawdzania niepokojących wiadomości może prowadzić do przeciążenia poznawczego, które wiąże się z nadmiernym obciążeniem naszego mózgu w wyniku kontaktu ze zbyt dużą ilością informacji. Mowa tutaj o sytuacji, w której otrzymujemy z otoczenia więcej bodźców, niż możemy zauważyć lub przetworzyć w danym czasie.

Jeśli informacje te dodatkowo wywołują w nas silne reakcje emocjonalne, nietrudno o pojawienie się licznych niepokojących objawów:

  • trudności w koncentracji na zadaniach/pracy,
  • problemy z zapamiętywaniem i przyswajaniem nowych informacji,
  • doświadczanie rozdrażnienia, niepokoju bądź lęku.

Szczególnie osoby, które zmagają się z zaburzeniami lękowymi, powinny za wszelką cenę ograniczać konsumpcję mediów ze względu na podatność do przytłoczenia i natrętnego myślenia o problemach.

Nieustanna „informacyjna stymulacja” bywa tak silna, że może również negatywnie wpływać na ścieżki dopaminergiczne w naszym mózgu. Wiele osób, które zmaga się z tym problemem, cierpi na zupełny brak zainteresowania aktywnościami lub rzeczami, które wcześniej sprawiały im przyjemność i satysfakcję.

Wówczas główną Twoją motywacją (stymulacją) przestaje być np. czytanie książek, które jeszcze niedawno uwielbiałeś. Większy i szybszy wystrzał dopaminy (hormonu motywacji) uzyskujesz, sprawdzając nową relację dziennikarzy na temat ilości zakażeń w Polsce i skandali, które miały miejsce na ostatnim strajku.

Jak możemy sobie pomóc?

Aby zadbać o siebie w tym trudnym czasie, naprawdę zachęcam Cię do przemyślenia, czy warto kilka razy dziennie sprawdzać “newsy”. Problem w tym, że ograniczenie oglądania/czytania wiadomości może być trudnym wyzwaniem, jeśli robiło się to codziennie przez ostatnie kilka miesięcy.

Wówczas pomoże metoda „małych kroków”. Ostatnio polecam moim klientom monitorować czas, jaki spędzają na konsumpcji mediów. Gdy wiesz już, ile minut lub godzin dziennie poświęcasz na przeglądanie wiadomości, spróbuj nieznacznie ograniczyć ten czas każdego dnia. Jeśli dzisiaj spędzasz 3 godziny przed telewizorem, postanów, że jutro będzie 2,5, pojutrze 2, a za tydzień 1 godzina.

Monitoruj swój progres, zapisując go na kartce/w notatniku elektronicznym. Pamiętaj, że konsumpcja mediów może mieć charakter uzależnienia i nie zniechęcaj się po pierwszych potknięciach. W tym okresie warto dokonywać samoobserwacji i oceniać, jak Twój nastrój, motywacja i koncentracja zmieniają się w kolejnych dniach wyzwania (to również możesz zapisywać).

Jeśli natomiast nie radzisz sobie z problemem przeciążenia informacyjnego, zapisz się na konsultację indywidualną, na której wspólnie stworzymy program behawioralny, który pomoże Ci wyrwać się z tego niepokojącego stanu.




Wielu z was zastanawia się często, jak uspokoić kogoś, kto odczuwa złość, lęk lub inną przykrą emocję. A dokładniej – jak zrobić tak, żeby rozwścieczony, zalękniony lub przygnębiony rozmówca wyregulował swój stan emocjonalny i poczuł się lepiej. Nie zawsze jest to możliwe, ale w większości przypadków możemy pomóc innym w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.




Obniżony nastrój to coś z czym nie zawsze radzimy sobie w konstruktywny sposób. Istnieją jednak sposoby, które w stosunkowo szybki i bezpieczny sposób pomogą nam regulować emocje.




Asertywność to umiejętność mówienia „nie” w uprzejmy, a jednocześnie stanowczy sposób. Osoba asertywna wyraża własne myśli, emocje oraz poglądy, zachowując własne granice i szanując granice innych ludzi. Można to robić na wiele sposobów – w tym wpisie dowiesz się 3 technikach asertywności, które łatwo zapamiętać.




Opór przed zmianą to coś, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Jeśli nie masz motywacji do zmian lub tracisz energię akurat wtedy, kiedy masz zacząć działać w kierunku swoich celów – prawdopodobnie zmagasz się z jakąś psychologiczną blokadą. Jaką dokładnie i co możesz z tym zrobić? To ważne pytania.




Co czwarty człowiek przynajmniej raz w swoim życiu doświadcza poważnego kryzysu psychicznego. Większość z nas co jakiś czas przeżywa zaś emocjonalny „dołek”.




Czy nieustannie zmagasz się z trudnymi, bolesnymi myślami i uczuciami? Czy z całych sił próbujesz się ich pozbyć lub ich uniknąć? Jeśli tak, to zdecydowanie nie jesteś sam!




Samoopieka to wszystkie działania, które skupiają się na tym, abyśmy mogli utrzymać zdrowie, energię i dobre samopoczucie. Nauka potwierdza, że to coś, czego nie warto bagatelizować.




Lęk przed koronawirusem to coś, z czym zmaga się obecnie wiele ludzi na świecie. I to nie jest tak, że nie mamy prawa odczuwać lęku, bo pełni on swoją funkcję i jest potrzebny. Problem pojawia się, gdy zamartwiamy się na próżno i nadmiernie – tracąc swoją energię, zdrowie i dobre samopoczucie.




Jeśli widzisz przyszłość w czarnych barwach, wyobrażając sobie często najbardziej pesymistyczne scenariusze nadchodzących zdarzeń, prawdopodobnie masz tendencję do katastrofizacji. Katastrofizacja to zniekształcenie poznawcze, które charakteryzuje się wyolbrzymionym lub irracjonalnym wzorcem myślenia, który może wpływać negatywnie na Twoje samopoczucie, motywację i osiąganie celów.