ROZWÓJ OSOBISTY | PRAKTYCZNA PSYCHOLOGIA | RELACJE MIĘDZYLUDZKIE



Binge-watching to określenie opisujące zjawisko kompulsywnego oglądania seriali. Jeżeli często zdarza Ci się wpadać w „ciąg” i oglądać kilka odcinków z rzędu, to warto się zastanowić, jaki jest tego koszt. Szczególnie gdy zaczynasz orientować się, że obejrzenie nowego sezonu serialu zajęło Ci… jeden dzień.




Nadmierne przejmowanie się tym, „co inni sobie o mnie pomyślą” to problem, który może fatalnie wpływać na nasz rozwój osobisty, realizację zawodową i codzienne samopoczucie. Kiedy obawiasz się krytyki, rezygnując z działań zgodnych z Twoimi wartościami, doznajesz chwilowej ulgi, która jest źródłem pozytywnego wzmocnienia. Twój mózg otrzymał komunikat: „Bezpiecznie jest zatopić się w szarym tłumie, nie wyróżniać się”. Nim zdążyłeś się obejrzeć, nigdy nie robiłeś w życiu tego, co zawsze chciałeś robić.




Zima ustąpiła miejsca krokusom i pierwiosnkom. Dzień stał się dłuższy i zachęcający do współpracy. Jest coś takiego w wiosennej aurze, że „się chce” – zaplanować wyjazd, zrzucić kilka kilogramów lub po prostu wyznaczyć sobie co ambitniejsze cele. Magdzie – 36 letniej kobiecie z Trójmiasta się nie chciało, choć bardzo chciała, żeby jednak.




W życiu jest tak, że słyszy się krytykę – od wrogów, hejterów, sąsiadów i najbliższej rodziny. Krytyka wydaje się nieuchronnym zjawiskiem, którego doświadczamy na co dzień. Przywykliśmy do niej – przynajmniej, w niektórych kontekstach powinniśmy. Problem pojawia się, gdy nieustannie krytykujemy sami siebie. Głos wewnętrznego krytyka może przytłaczać. Odbierać wiarę we własne możliwości, czynić nasze życie ograniczonym w możliwości i przygnębiać bez realnych uzasadnień.




Być może zdarza Ci się snuć szlachetne plany, a później… uświadamiać sobie, że były baaardzo optymistyczne (żeby nie nazwać ich urojeniem). Nasz umysł ma wyraźną tendencję do nierealistycznego prognozowania, które często jest maksymalnie zbliżone do scenariusza najlepszego z możliwych – w psychologii zjawisko to nazywamy „złudzeniem planowania”.




Granice. Jeśli ich nie stawiasz, to prawdopodobnie ludzie w Twoim otoczeniu wykorzystają ten fakt. Może staną się dla Ciebie nieprzyjemni i złośliwi. Może będą żerować na Twoich słabościach, zabierając Ci czas, spokój, pieniądze lub inne zasoby. A może po prostu zaczną robić coś, co budzi w Tobie wewnętrzny sprzeciw. Będą to robić, ponieważ nie mieli szansy zobaczyć znaku STOP we właściwym momencie.




Twoje emocje mają nad Tobą kontrolę i chcesz to zmienić? Wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat zamknięte w jednym zgrabnym audioobooku pt. „Zarządzanie Emocjami”. To 40 minut konkretnej, rzetelnej wiedzy, przedstawionej w obrazowy sposób. Teraz udostępniam go zupełnie za darmo!




Każdy z nas doświadcza trudnych emocji. Każdemu z nas zdarza się „trawić” wspomnienia lub myśli, które w niczym nie pomagają. Przeżywamy porażki, rozczarowania, straty i frustracje. Cierpimy z powodu chorób, bólu i starzenia się. Źródłem większości tego cierpienia jest nasz własny umysł, a dokładniej – nieelastyczność psychologiczna.




Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak zmienić odczuwaną emocję? Pozbyć się poczucia winy, wstydu lub smutku? Na pewno nie uda Ci się tego zrobić, jeśli za wszelką cenę unikasz tych emocji. Klucz do większej kontroli nad przeżywanymi uczuciami zawiera się w trzech konkretnych krokach.




Uważność, mindfulness, „bycie tu i teraz” – to określenia, które coraz częściej się słyszy nie tylko w mediach. Chociaż praktyka uważności istniała już w 1000 roku p.n.e., to dopiero od kilku lat opanowała ona gabinety terapeutyczne. Czym dokładnie jest, jak działa i w jaki sposób ją praktykować? I w końcu – czy rzeczywiście mamy prawo do tak dużego entuzjazmu w związku z tym zjawiskiem?