ROZWÓJ OSOBISTY | PRAKTYCZNA PSYCHOLOGIA | RELACJE MIĘDZYLUDZKIE

3 proste, ale skuteczne techniki asertywności

, Psychologia



Asertywność to umiejętność mówienia „nie” w uprzejmy, a jednocześnie stanowczy sposób. Osoba asertywna wyraża własne myśli, emocje oraz poglądy, zachowując własne granice i szanując granice innych ludzi. Można to robić na wiele sposobów – w tym wpisie dowiesz się 3 technikach asertywności, które łatwo zapamiętać.

Jeśli masz problem z odmawianiem lub nie potrafisz zakomunikować innym o swoich potrzebach, możesz potrzebować treningu asertywności, który warto zacząć od nauki prostych metod. Dzisiaj przygotowałem dla Ciebie opis 3 takich technik, które stosuję w moim programie treningu asertywnej komunikacji. Oto one:

1. Stosowanie trybu orzekającego zamiast przypuszczającego

Wiele osób, które mają problem z mówieniem o swoich potrzebach lub odmawianiem, stosują komunikaty w trybie przypuszczającym: „Chciałbym…”, Czy mogłabyś…?”, „Potrzebowałbym…”,„Czy byłoby okej, jeśli…”. Tryb przypuszczający nie wyraża Twoich potrzeb wprost i pozostawia pole do niepotrzebnej dyskusji.

Zamiast tego warto stosować tryb orzekający, czyli zwroty: „Wybieram…”, „Chcę…”, „Potrzebuję…” itd., które jasno określają Twoje granice i potrzeby.

Jak myślisz, jaki komunikat będzie skuteczniejszy: „Chciałbym o 19:00 wrócić do domu”, czy: „Wracam do domu o 19:00”?

WAŻNE: W przypadku asertywnej komunikacji nie możesz zapominać o odpowiednim tonie głosu, postawie ciała i kontakcie wzrokowym z rozmówcą. Sygnały niewerbalne są niezmiernie istotnym elementem każdej rozmowy.

2. Mam zasadę, że…

Autorzy książki „How to say no without feeling guilty” zachęcają do stosowania prostego komunikatu: „Mam zasadę, że… nigdy/zawsze…”, który pozwala uciąć naciski natrętnych lub narzucających się osób.

Przykład: „Mam zasadę, że nigdy nie odpisuję na maile w weekendy” lub: „Mam zasadę, że zawsze muszę mieć przynajmniej dwa dni na zapoznanie się z ofertą, zanim podejmę decyzję o zakupie”.

Jeśli wyznajesz pewne zasady, to z reguły spotykają się one z uznaniem i zrozumieniem innych ludzi (oczywiście, kiedy dasz im o nich wyraźnie znać!).

3. Technika zdartej płyty

Technika zdartej płyty ma zastosowanie, kiedy mamy do czynienia z kimś, kto mimo usłyszenia „nie” z naszej strony, kontynuuje narzucanie swoich potrzeb lub propozycji. Wówczas najlepiej uzbroić się w cierpliwość i bez przerwy powtarzać pierwotny komunikat (np. odmowy).

Przykład:
– „Proponujemy Panu dodatkową usługę czyszczenia dywanów”
– „Dziękuję, ale nie potrzebuję tej usługi”
– „Biorąc pod uwagę Pana wcześniejsze zamówienia, oferujemy comiesięczne czyszczenia dywanów z 20% zniżką”
– „Nie potrzebuję comiesięcznego czyszczenia dywanów”
– „Szkoda by było, gdyby nie skorzystał Pan z takiej okazji. Proszę jeszcze poczytać ulotkę i dzisiaj do Pana zadzwonimy.”
– „Powtarzam po raz kolejny – nie jestem zainteresowany usługą czyszczenia dywanów. Dziękuję i do widzenia”.

Najważniejsze w metodzie zdartej płyty jest stanowcze trzymanie się swojej decyzji i nieuleganie argumentom drugiej strony.

Mam nadzieję, że opisane techniki pomogą Ci w rozwijaniu asertywnej postawy. Warto jednak zaznaczyć, że nie każda osoba, która pozna techniki asertywnej komunikacji będzie z powodzeniem stosować je od zaraz. Gdy tak się dzieje prawdopodobnie u podstaw takiego oporu leżą inne problemy natury psychologicznej (np. schemat Samopoświęcenia lub Podporządkowania w relacjach z innymi). Wówczas warto popracować w tym zakresie z psychologiem lub psychoterapeutą w ramach terapii indywidualnej.