Rozstanie z bliską osobą może być bardzo trudnym doświadczeniem, szczególnie jeśli nie możemy przestać myśleć i tęsknić o byłym partnerze. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą pomóc w tym procesie.

Jak przestać tęsknić po rozstaniu i kiedy warto skorzystać z pomocy specjalisty

„Emocjonalne dołki” i kryzysy są naturalnym efektem rozstania, natomiast nie powinny one znacząco wpływać na nasze codzienne funkcjonowanie. Jeśli np. od kilku miesięcy po rozwodzie nadal nieustannie myślisz o byłym partnerze i masz trudności z codziennymi obowiązkami z tego powodu, to prawdopodobnie sygnał, żeby zastanowić się nad wsparciem psychologicznym. Wówczas będziesz mieć większe możliwości, aby zrozumieć i przepracować pewne wzorce myślenia lub emocjonalnego reagowania, które utrudniają Ci poradzenie sobie z rozstaniem.

W tym wpisie skupię się na rozwiązaniach, które możesz zastosować na własną rękę, jeśli chcesz zredukować trudne bądź nadmierne emocje, które wiążą się z rozstaniem. To podstawowe narzędzia do pracy osobistej, które pozwolą Ci znacznie przyspieszyć proces żałoby po rozstaniu z bliską osobą (tak, to również pewna forma żałoby!). Daj sobie czas na ich zastosowanie i spróbuj je systematycznie wdrażać — konsekwentne działanie w tym kierunku powinno zapewnić Ci oczekiwane rezultaty.

1. Zaakceptuj fakt rozstania

Brak akceptacji rozstania może przejawiać się w bardzo subtelny sposób. Mimo że zdajesz sobie sprawę z faktu, że Twój związek się zakończył, jakaś część Ciebie może nadal wierzyć, że w przyszłości do siebie wrócicie. To pułapka, w którą wpada wiele osób.

Myśli o ewentualności powrotu do byłego partnera mogą skutecznie zakłócać proces radzenia sobie z rozstaniem, dlatego Twoim zadaniem jest absolutne pogodzenie się, że to naprawdę koniec.

Zbudowanie tego rodzaju akceptacji wymaga czasu, dlatego postanów, że dzień po dniu będziesz sobie o tym przypominać. Bez tego elementu prawdopodobnie nie będziesz w stanie uwolnić się od emocji, które wiążą się z określoną relacją. Zacznij więc od decyzji, że postarasz się w pełni zaakceptować rozstanie i wszelkie konsekwencje, które z niego wynikają.

2. Daj sobie prawo do odczuwania emocji związanych z rozstaniem

Kolejną przeszkodą, która może stać na drodze problemów z przepracowaniem rozstania, jest tendencja do unikania odczuwania emocji, które się z nim wiążą. Czasem wynika to z nieumiejętności nawiązania kontaktu z trudnymi emocjami, innym razem jest to świadome ich unikanie.

Jeśli dostrzeżesz, a następnie pozwolisz „wybrzmieć” tęsknocie, smutkowi, żalowi bądź złości, tym szybciej pójdziesz do przodu z własnym życiem. Nikt nie powiedział, że będzie to przyjemny proces. Jest to jednak kluczowe, aby na tyle ile to możliwe doświadczać tego rodzaju emocji na bieżąco.

3. Prowadź dziennik (terapia przez pisanie)

Pisanie o własnym doświadczeniu rozstania ma terapeutyczne działanie. Pozwala obiektywnie spojrzeć na sytuację rozstania, jednocześnie umożliwiając regulację nadmiarowych emocji. Nie ma tutaj konkretnych zasad – jak mawiał Mark Twain: „Papier przyjmie wszystko”.

Ważne, aby skupić się na opisie doznań i myśli, które wiążą się z intensywnymi emocjami związanymi z rozstaniem. W ten sposób możesz je uprawomocnić, a tym samym częściowo przepracować. Oprócz tego w dzienniku warto opisać wnioski i lekcje, które wynosisz dla siebie po zakończeniu związku, możliwości, które teraz przed Tobą stoją bądź postanowienia, które chcesz realizować w nowych relacjach.

4. Odetnij się od kontaktu z byłym partnerem

Całkowite odcięcie kontaktu z byłym partnerem nie zawsze jest możliwe. Jeśli jednak masz tę możliwość, bardzo Cię do tego zachęcam. Choć to radykalne rozwiązanie, pozwoli Ci ono na zdecydowanie szybsze przepracowanie zakończonej relacji.

Czasami oznacza to skasowanie numeru telefonicznego byłego partnera, usunięcie go ze znajomych na portalu społecznościowym lub unikanie miejsc, w których najczęściej można go spotkać. Możesz też bezpośrednio poprosić byłego partnera o to, aby się z Tobą nie kontaktował w najbliższym czasie.

Brak komunikacji sprawi, że łatwiej będzie Ci nie myśleć o zakończonym związku i zaakceptować, że to naprawdę koniec.

5. Daj sobie czas i skup się na swoich potrzebach

Pamiętaj, że to zupełnie naturalne, aby odczuwać tęsknotę, smutek, żal, złość lub jakiekolwiek inne trudne emocje wyniku zakończenia związku. Daj sobie przy tym konieczny czas na akceptację rozstania i przeżycie całego wachlarza uczuć, które się z nim wiążą.

Związek z bliską osobą może być czymś szczególnie ważnym dla wielu z nas. Prawda jest jednak taka, że możesz wieść szczęśliwe i pełne satysfakcji życie w pojedynkę. Poza tym rozstanie, choć może być niezwykle bolesne, to nie koniec świata! Często to świetna okazja, aby spojrzeć na wiele spraw z nowej perspektywy, rozwinąć się, zadbać o swoje potrzeby. Zachęcam Cię zatem do tego, aby skupić się również na pozytywnych stronach zakończenia związku (choć z pewnością nie zawsze będzie to łatwe).

Jeśli natomiast rozpoznajesz, że zakończenie związku jest dla Ciebie bardzo trudne i zastanawiasz się, jak przestać tęsknić po rozstaniu, zapraszam do zapoznania się z kompleksowymi rozwiązaniami, które proponuję w procesie pomocy psychologicznej: Relacje międzyludzkie i związki.

KATEGORIE

Marcin Kwieciński

Jestem psychologiem o specjalności klinicznej. Pomagam w uwalnianiu się od trudnych emocji, budowaniu zdrowych relacji z innymi ludźmi oraz osiąganiu celów osobistych.

KATEGORIE

Potrzebujesz pomocy psychologicznej?

Poczytaj o konsultacjach, które proponuję lub wyślij do mnie maila z krótkim opisem problemu.

KONSULTACJE

– LUB –

WYŚLIJ WIADOMOŚĆ