og:image

Wielu z was zastanawia się często, jak uspokoić kogoś, kto odczuwa złość, lęk lub inną przykrą emocję. A dokładniej – jak zrobić tak, żeby rozwścieczony, zalękniony lub przygnębiony rozmówca wyregulował swój stan emocjonalny i poczuł się lepiej. Nie zawsze jest to możliwe, ale w większości przypadków możemy pomóc innym w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Oto 4-krokowy proces, który pomoże Ci wspierać innych w przypadku nadmiernych, przykrych reakcji emocjonalnych:

1. Uprawomocnij emocję rozmówcy, dostrzegając ją i nazywając

Pierwszy krok polega na zakomunikowaniu rozmówcy, że zdajemy sobie sprawę z jego wzburzenia lub intensywnych reakcji emocjonalnych. Możemy to dla przykładu zrobić, mówiąc łagodnym, troskliwym tonem: „Widzę, że jesteś zdenerwowany”, „Odnoszę wrażenie, że coś Cię bardzo rozzłościło”, „Czuję, że zmagasz się z lękiem”.

Kiedy nazywamy czyjąś emocję, pozwalamy jej w pełni wybrzmieć, dajemy znać, że jest ona ważna i warta uwagi – a to już bardzo dużo dla osoby, która się z nią zmaga.

2. Zapytaj rozmówcę, co wywołało u niego nieprzyjemną reakcję emocjonalną

Następnie warto po prostu dopytać o okoliczności, które wywołały określone emocje np. „Co Cię wytrąciło z równowagi?”, „Jaki jest powód Twojej frustracji?”, „Co jest przyczyną Twojego smutku?”. Pytania tego rodzaju pokazują nasze zaangażowanie i chęć zrozumienia problemu.

3. Daj przestrzeń swojemu rozmówcy na opowiedzenie o przyczynach swojej reakcji emocjonalnej

Być może największa pomoc w regulacji wzburzonych emocji zawiera się w umiejętności uważnego oraz cierpliwego słuchania rozmówcy, który powinien mieć czas i przestrzeń, aby wyczerpująco opowiedzieć nam o swoich zmaganiach.

Pouczanie albo wyrażanie własnej opinii nie jest wówczas najlepszym pomysłem. Przyda się za to zachęta do przeżywania trudnych emocji, które będą pojawiać się w trakcie rozmowy oraz podążanie za tempem i preferencjami rozmówcy.

4. Okaż swojemu rozmówcy wsparcie

Gdy nasz rozmówca podzieli się z nami opowieścią o przyczynach obniżonego bądź wzburzonego nastroju, warto go wesprzeć. Jak to zrobić? Jest to z pewnością zależne od wielu czynników, takich jak rodzaj sytuacji, osobowość rozmówcy, czy choćby charakter relacji jaką z nim tworzymy. Z reguły jednak możemy zaproponować określone sposoby poradzenia sobie z trudnymi emocjami (głębokie oddychanie, spacer na świeżym powietrzu, wspólny seans filmowy) lub najzwyczajniej w świecie uśmiechnąć się, przytulić i okazać cierpiącemu zrozumienie.

WAŻNE: Czasami (najczęściej w przypadku kłótni w gniewie) nie jesteśmy w stanie pomóc rozmówcy w regulacji emocjonalnej. Wówczas najlepiej się wycofać – np. wyjść do sklepu i wrócić do rozmowy, kiedy nasza kora przedczołowa odpowiedzialna za racjonalne myślenie wróci do sterów).

Jeśli potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań swoich problemów relacyjnych, zapraszam serdecznie do zapoznania się ze stroną: Relacje międzyludzkie i związki.

KATEGORIE

Marcin Kwieciński

Jestem psychologiem o specjalności klinicznej. Pomagam w uwalnianiu się od trudnych emocji, budowaniu zdrowych relacji z innymi ludźmi oraz osiąganiu celów osobistych.

KATEGORIE

Potrzebujesz pomocy psychologicznej?

Poczytaj o konsultacjach, które proponuję lub wyślij do mnie maila z krótkim opisem problemu.

KONSULTACJE

– LUB –

WYŚLIJ WIADOMOŚĆ