ROZWÓJ OSOBISTY | PRAKTYCZNA PSYCHOLOGIA | RELACJE MIĘDZYLUDZKIE



Problemy z poczuciem własnej wartości bardzo często bywają źródłem cierpienia. Codzienne społeczne sytuacje rodzą mnóstwo okazji, które sprawdzają naszą samoocenę. Dosłownie każda sfera naszego życia wymaga od nas choćby odrobiny pewności siebie, na którą ma wpływ wiele czynników. Nie jesteśmy w stanie cofnąć się do przeszłości i uratować naszego dzieciństwa, ale nad niektórymi sprawami możemy popracować. Z całkiem niezłymi rezultatami.


Jedna rzecz naraz

, Motywacja



Tak to już jest, że w większości lubimy zaczynać pewne rzeczy i niekoniecznie je kończyć. W pracy skupiamy się na wielozadaniowości. A podczas wyznaczania celów gubimy z oczu to, co najważniejsze, bo wszystkiego chcielibyśmy spróbować i każdą możliwość wykorzystać. Ale takie postępowanie nie jest do końca praktyczne. I mnie niepokoi osobiście nad wyraz.




Wiele obowiązków? Dużo na głowie? Wtedy najłatwiej zapomnieć o… planowaniu. Poczucie przytłoczenia, jak ogarnąć swój dzień sprawia, że często zapomina się o rzeczy najważniejszej. Czyli o tym, żeby spokojnie usiąść, wszystko przemyśleć i istotniejsze sprawy zapisać w formie listy „do zrobienia”.




Siła woli to coś, co odróżnia nas od zwierząt. Wszyscy się z nią rodzimy, ale wydaje się, że niektórzy korzystają z niej częściej. I rzeczywiście jest tak, że nie każdy człowiek jest tytanem i każde zobowiązanie realizuje. I kiedy mówi się o odchudzaniu lub diecie, to właśnie w „braku silnej woli” upatruje się swych srogich porażek związanych ze zmianą nawyków żywieniowych. Czy słusznie?




Ludzie dobierają się różnie. Czasem jest to strzał w dziesiątkę, ale to rzadki scenariusz. Statystycznie najwięcej osób angażuje się w więzi, które z jakichś względów nie są satysfakcjonujące. Ale gdy weźmie się lupę, to nagle okazuje się, że związek udany, to związek, w którym można liczyć na wzajemne wsparcie.




Zarządzanie czasem to sztuka bardzo ulotna, bo wydaje się, że zrobiliśmy listę zadań, mamy plan tygodniowy i czerwone policzki z zapału, a później zastanawiamy się, co poszło nie tak. Bo widzisz – jeśli chcesz skutecznie organizować swoje działania, nie wystarczy Ci tylko dobra rozpiska z obowiązkami. Musisz poznać niebezpieczeństwa, które będą Cię od tego odciągać i nauczyć się im przeciwdziałać. Zauważyć swoje ograniczenia i wykorzystać mocne strony. I to wszystko nie stanie się w jeden dzień. Bo to proces.




Istnieje wiele mitów dotyczących relacji damsko-męskich. Jedne z nich mówią Ci, że jeśli kobieta sama zagada do faceta w pubie, to jest to zbrodnia porównywalna z noszeniem futra z szynszyli. Inne każą Ci myśleć, że jesteś istotą doskonałą i masz w sobie ukryte piękno, którego jeszcze nikt nie zauważył, ale to nie znaczy wcale, że warto by było nad sobą popracować. No i ta wspaniała bajka o miłości, która w końcu zawsze sama do nas przyjdzie… Jeżeli masz dystans do tematu, leć po popcorn i baw się dobrze albo przygotuj się na przełknięcie „czerwonej pigułki”.




Dlaczego się zamartwiamy? Może po to, aby być na coś lepiej przygotowanym? A może to zupełnie bez sensu? Metaforycznie można powiedzieć, że zamartwianie się, jest niczym otwieranie parasolki w słoneczny dzień w obawie przed deszczem. Ludzie ciągle trzymają tę przeklętą parasolkę w ręku i nic dziwnego, że później nie mają siły na nic innego. Później biadolą, że „ręka drętwa”, „ręka obolała”, a jak faktycznie zacznie padać, nie są na to przygotowani.




Życie zawsze będzie przepełnione stresującymi sytuacjami. Dla mózgu i ciała ważne jest jednak to, jak reagujesz na stres. I czy potrafisz sobie z nim radzić. Dzisiaj kilka naukowo potwierdzonych sposobów na to, jak to zrobić.




Szczęście to nie jest idealny związek, bo takie nie istnieją. To nie wymarzona praca, która nie ma żadnych minusów, ani też posiadanie ciała, które jest pozbawione wad. To coś więcej i mniej w tym samym momencie.